Η Δύναμη της Αναπνοής

Ένας από τους κύριους λόγους που χάνουμε ενέργεια είναι μέσω της χαοτικής αναπνοής μας, με τον ίδιο τρόπο που χρησιμοποιούμε περισσότερα καύσιμα οδηγώντας μέσα στην πόλη από ότι όταν οδηγούμε στην Εθνική Οδό. Όταν η αναπνοή μας είναι χαοτική χρησιμοποιούμε πολύ περισσότερη ενέργεια. Η ομαλή αναπνοή είναι σαν να οδηγείς σε αυτοκινητόδρομο. Ταξιδεύουμε περισσότερο χρησιμοποιώντας λιγότερα καύσιμα και έχουμε λιγότερη καταπόνηση και φθορά στο σύστημά μας. Έτσι νιώθουμε νεότεροι.

Η ρυθμική αναπνοή (ισόχρονη η εισπνοή με την εκπνοή) είναι ο πιο γρήγορος και εύκολος τρόπος για να σταθεροποιήσουμε τη φυσιολογία μας και να βελτιστοποιήσουμε την απόδοση μας.

Σκεφτείτε το εξής: όταν ξαφνιάζεστε ή σοκάρεστε, τι συμβαίνει; όταν θυμώνετε τι συμβαίνει; όταν είστε χαλαροί τι συμβαίνει; η αναπνοή σας αμέσως και συνεχώς επηρεάζεται από οτιδήποτε συμβαίνει γύρω σας μέσα και έξω. Για να βιώσετε αρνητικά συναισθήματα και καταστάσεις πρέπει να χάσετε τον έλεγχο της αναπνοής σας. Για παράδειγμα ο πανικός απαιτεί το άτομο να αναπνέει γρήγορα χαοτικά και ρηχά. Το πρώτο πράγμα που χάνουμε σε μία δύσκολη κατάσταση είναι η ικανότητά μας να αναπνέουμε κανονικά ως αποτέλεσμα αυτού που συμβαίνει. Η αναπνοή μας γίνεται χαοτική ανακατεύοντας τα πάντα, από το πώς αισθανόμαστε το πώς σκεφτόμαστε τι κάνουμε και τελικά τη συμπεριφορά μας και τα αποτελέσματά μας.

Η ρυθμική αναπνοή κάνει το ρυθμό της καρδιάς να ποικίλει με ένα δυναμικά σταθερό τρόπο. Έτσι η δύναμη που παράγει η καρδιά αυξάνει και αυτό οδηγεί και τα άλλα βιολογικά συστήματα να συγχρονιστούν με την καρδιά προκαλώντας  φυσιολογικό συντονισμό.

Ο πιο απλός τρόπος για να το καταλάβουμε αυτό είναι να φανταστούμε ότι το σώμα μας είναι μία ορχήστρα. Η καρδιά είναι τα έγχορδα της ορχήστρας. Μέσα στα έγχορδα είναι το βιολί, η βιόλα, το τσέλο, το μπάσο κ.τ.λ. Το ηλεκτρικό σήμα που παράγει η καρδιά είναι σαν το πρώτο βιολί.

Η ρυθμική αναπνοή είναι ο τρόπος για να πάρουμε τον έλεγχο της βιολογικής ισοδυναμίας του πρώτου βιολιού. Όταν το κάνουμε αυτό το ηλεκτρικό σήμα που η καρδιά παράγει δημιουργεί ένα ισοδύναμο με μία αρμονική νότα αντί ένα χαοτικό θόρυβο. Αυτό το δυνατό ομαλό σήμα από την καρδιά αρχίζει να συγχρονίζει τα σήματα από τα υπόλοιπα όργανα του σώματος, απελευθερώνοντας έτσι πολύ περισσότερη δύναμη.

Λόγω αυτού του συγχρονισμού μέσω της αναπνοής μας είναι πολύ ευκολότερο για τα άλλα μέρη της ορχήστρας – πνεύμονες νεφρά εγκέφαλος – να παίξουν τις δικές τους νότες έτσι ώστε όλο το σύστημα να παίζει μία σειρά από νότες που δημιουργεί μία πιο ισορροπημένη και αρμονική μελωδία και αυτή οδηγεί σε συναισθηματική ισορροπία. Το μήνυμα που φτάνει από το σώμα στο νου είναι ότι όλα πάνε καλά.

hrv chaotic

Καρδιακό σήμα HRV με χαοτική αναπνοή

hrv rhythmic

Καρδιακό σήμα HRV με ρυθμική αναπνοή

ΠΩΣ ΓΙΝΕΤΑΙ Η ΡΥΘΜΙΚΗ ΑΝΑΠΝΟΗ

Απλά εστιάστε στα εξής:

  1. Να είναι ρυθμική. Το πιο σημαντικό είναι ο ρυθμός. Πρώτα πρέπει να ρυθμίσετε την αναπνοή, ώστε να υπάρχει σταθερή αναλογία μεταξύ της εισπνοής και της εκπνοής. Έτσι, για παράδειγμα, μπορεί να θέλετε να εισπνέετε μετρώντας έως το τέσσερα και στη συνέχεια να εκπνέετε μετρώντας έως το έξι, στη συνέχεια, επαναλαμβάνετε. Το μόνο που έχει σημασία είναι ότι οποιαδήποτε αναλογία επιλέξετε να τη διατηρείτε σταθερά – τρία εισπνοή, τρία εκπνοή ή τέσσερα εισπνοή, έξι εκπνοή ή πέντε εισπνοή, πέντε εκπνοή.
  2. Να είναι ομαλή με ομοιόμορφη ροή εισπνοής – εκπνοής, χωρίς διακοπές.
  3. Να είστε συγκεντρωμένοι στο κέντρο της καρδιάς. Όταν υπάρχει πολύ θόρυβος μέσα στο κεφάλι μας και παλεύουμε να ξανακερδίσουμε τον έλεγχο, η μετακίνηση της προσοχής μας μακριά από όλο το θόρυβο, μέσα στο σώμα μας και ειδικά στην καρδιά είναι ευεργετική, επειδή στην καρδιά βιώνουμε μια θετική συναισθηματική κατάσταση. Λέμε π.χ “λατρεύω τη γυναίκα μου με όλη μου την καρδιά”.

Ξεκινήστε την άσκηση μόνοι σας με τα μάτια κλειστά έως ότου σταδιακά, όπως φαίνεται παρακάτω, να μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την τεχνική με επιτυχία σε ανοιχτή αντιπαράθεση.

hrv scale
Close Menu